Kurzy

Kurzy

Španielsko - Santander:

V dňoch 7. 7. – 14. 7. 2024 som sa v rámci projektu Erasmus+ zúčastnil vzdelávacieho kurzu pre učiteľov v španielskom meste Santander. Kurz bol zameraný najmä na Robotiku a 3D tlač, ale okrem toho sme sa venovali aj ďalším témam v oblasti informatiky, ktoré je možné využívať na 1. aj 2. stupni ZŠ. Spolu so mnou sa kurzu zúčastnilo 7 učiteľov zo Slovenska a Česka. Vzdelávanie bolo vedené v českom jazyku a zabezpečila ho spoločnosť Edutime, s. r. o. z Českej republiky. Hlavnou lektorkou bola Hanka Šandová, ktorá nás sprevádzala počas celého týždňa nielen v oblasti vzdelávania, ale poskytla nám cenné rady aj o samotnom meste Santander a jeho okolí. Spoločnosť Edutime zabezpečila pre všetkých účastníkov aj spoločné ubytovanie v malom penzióne, ktorý bol vzdialený len 10 min. chôdze od pláže.

Samotný kurz prebiehal od pondelka do piatka v čase od 9:00 do 14:00. Keďže počet účastníkov nebol veľký, na školenie sme využívali najmä priestory nášho penziónu. Vzdelávanie sa zameriavalo najmä na využitie robotiky na hodinách informatiky v ZŠ. Zoznámili sme sa s viacerými typmi robotických stavebníc. Tie najjednoduchšie boli určené pre deti v predškolskom veku, ďalej sme sa zoznámili s robotmi pre žiakov na 1. stupni a tiež s takými, ktorí sú určení pre 2. stupeň ZŠ. Mňa najviac oslovili roboty, ktoré boli prepojené s Microbitmi, nakoľko tento typ robotov v našej škole zatiaľ nemáme. Ukázali sme si, ako jednoducho zostrojiť rôzne typy robotov z týchto stavebníc, či už podľa návodu, alebo podľa vlastnej fantázie. Následne sme sa naučili, ako tieto roboty prepojiť s Microbitmi. Poslednou časťou bola výučba v programovacom prostredí, kde sme si ukázali základne príkazy pre ovládanie robotov.

V ďalšej fáze sa náš kurz zameriaval na využívanie 3D tlačiarní počas vyučovania v ZŠ. Najskôr sme si predstavili rôzne typy 3D tlačiarní. Popísali sme si, ktoré z nich sú pre náš spôsob vyučovania najvhodnejšie. Následne sme si vysvetlili, akým spôsobom je možné vytvárať objekty v rôznych programoch (Tinkercad, OnShape), ako ich upravovať a následne pripraviť pre tlač. Okrem toho sme sa naučili, ako nastaviť jednotlivé parametre tlačiarne pred samotnou tlačou. Tiež sme si vysvetlili, ktoré materiály sú najvhodnejšie pre 3D tlač objektov v prostredí ZŠ. Počas jedného dňa sa naše vzdelávanie presunulo do miestneho Fablabu – centra pre 3D tlač. Tu sme si pod vedením profesionálov vyskúšali tlač objektov aj z menej dostupných materiálov ako drevo a kov.

Na záver vytvoril každý z účastníkov kurzu vlastný projekt, ktorý následne prezentoval svojim kolegom a lektorovi. Ja som si vybral za úlohu zostrojiť dva typy robotov pomocou Microbitov. Prvým bol model auta, ktoré bolo možné ovládať pomocou diaľkového ovládania. Druhým bol elektronický teplomer pre snímanie teploty prostredia.

Popoludnia a víkend sme využili na oddych a spoznávanie krás Santandera. Popri miestnych plážach sme navštívili aj rôzne kultúrne a prírodné pamiatky (jaskyňa Altamira, miestna ZOO a pod.).

Účasť na kurze určite odporúčam aj ostatným kolegom, ktorí by chceli absolvovať podobný kurz v rámci projektu Erasmus+. (Mgr. Ivan Dudáš)


Francúzko - Nice:

V rámci projektu Erasmus+ sme sa v dňoch 22.7. – 27.7. 2024 zúčastnili na vzdelávacom kurze pre učiteľov vo francúzskom Nice. Kurz s enviromentálnou tématikou mal názov: "Ako sa opäť spojiť s prírodou". V krásnom prostredí sme získavali vedomosti a vymieňali si skúsenosti o tom, ako sa správať ohľaduplnejšie k prírode, ako viesť žiakov k spätosti s prírodou, a tiež aké sú možnosti relaxácie v prírode v rámci vyučovania.

Vzdelávanie prebiehalo v anglickom jazyku a viedli ho lektorky Frances Osborne spolu s Nalinkou Kalder, ktoré nás okrem vedomostí z oblasti enviromentalistiky obohatili aj množstvom cenných informáciií o meste Nice. Samotný kurz prebiehal od pondelka do piatku v čase od 8:30 do 13:30 v Medzinárodnom dome v Nice.

V prvej časti sme si navzájom predstavovali naše školy, porovnávali a zdieľali sme skúsenosti a osvedčené postupy z oblasti enviromentalistiky. Viedli a sledovali sme diskusie o najväčšícch ekologických problémoch tohto sveta, hľadali sme riešenia a možnosti zmiernenia ekologickej krízy. Počas kurzu sme preskúmali rôzne aspekty ochrany životného prostredia, dozvedeli sa o trvalo udržateľnom rozvoji a postupoch, ktoré je možné implementovať v každodennom živote v škole aj mimo nej. Navrhli sme učebné metódy, hry a relaxačné techniky, ktoré možno využiť pri práci so žiakmi.

Na záver sme vytvárali vlastné projekty, ktoré sme následne prezentovali svojim kolegom a lektorom. My sme vytvorili návrh projektového vyučovania, kde v hlavnej úlohe bol kameň. Chceli sme tak poukázať na silu a veľký potenciál obyčajných vecí, ktoré sú súčasťou každodenného života.

V poobedňajších hodinách sme sa venovali spoznávaniu mesta Nice a jeho okolia. Absolvovali sme prehliadku zámku v Rothschild, pobrežnú plavbu a prehliadku Market Discovery. Navštívili sme aj nezabudnuteľné miestne pláže.